13.09.2024 | 8:02

Гробници на висши древноегипетски сановници в Луксор са отворени за посетители двадесет години след откритието им

Източник на снимката: Министерство на туризма и на паметниците на културата на Египет

Гробниците на Джехути и Хери – високопоставени сановници от началото на Осемнадесетата династия на Древен Египет, са отворени за посетители след две десетилетия на реставрация и консервация, обяви Министерството на туризма и на паметниците на културата на Египет. Откритите през 2003 година археологически паметници се намират в некропола Драа Абу ел-Нага в близост до Долината на царете в Луксор. 

Проучването им, извършено от египетско-испанска експедиция, води до множество интересни находки. Сред тях са добре запазени саркофази, мумии, както и единствената по рода си погребална градина. 

Началото на Осемнадесетата династия е един от най-важните периоди в древноегипетската история. Основателят й Яхмос Първи успява да обедини и укрепи империята. 

Джехути е надзорник на хазната при управлението на жената-фараон Хатшепсут между около 1507 г. пр.н.е. и 1458 г. пр.н.е. Хери живее петдесет години по-рано и е част от двора на майката на кралица Аххотеп. 

Стените на гробниците са богато украсени с религиозни и ловни сцени.  Една от най-красивите картини е в гробницата на Джехути. Тя показва арфист и двама певци, над които е издълбан текстът на изпълняваната от тях песен. 

Виждат се опити за изличаване на изображенията на лицето и името на Джехути след смъртта му. Целта на извършителите е била да се отнеме идентичността му и възможността да бъде запомнен и да живее вечно, обяснява ръководителят на мисията Хосе Мануел Галан.  

Най-вероятно Джехути не е бил женен и не е имал деца – нещо твърде необичайно за древноегипетския елит. Археологическите находки подсказват, че баща му не е бил египтянин, а е дошъл от региона на Сирия. Може би точно заради това, Джехути се е опитал да изтъкне майсторското си владеене на египетската писменост и познаването на ранните религиозни текстове и ритуали. От фасадата до погребалната камара, гробницата му е паметник на епистоларното изкуство. 

Източник: БТА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Verified by MonsterInsights