09.10.2024 | 21:34

Изтъкнати японски музиканти ще бъдат солисти на Симфоничния концерт в Бургаската опера

Зад диригентския пулт застава маестро Деян Павлов /гост/

След изключително богатия – и като интензивност на събития, и като жанрово разнообразие, Сезон 2023/ 2024 за Бургаската опера, предстои официалното откриване на новия Сезон 2024/ 2025. На 4 октомври, петък, от 19 часа в залата на Операта маестро Деян Павлов /гост/ ще застане за диригентския пулт на Симфонични концерт с гост‐солисти от Япония: Кийоко Сакаи – пиано, Кожи Оказаки – фагот и Етцуко Оказаки – пиано. Тримата изтъкнати музиканти са професори в „Мусашино“ Академия в Токио и са с внушителни артистични биографии.
Проф. Деян Павлов, който е преподавател в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ – гр. София и е чест и желан гост-диригент на наша сцена и в гастрол на бургаския културен институт, е подготвил впечатляваща програма на концерта, в която са включени знакови произведения из класическата музикална съкровищница за симфоничен оркестър: Концерт за пиано и оркестър №1 в до мажор, опус 15 от Лудвиг ван Бетовен, Концерт за фагот и оркестър във фа мажор, опус 75 от Карл Мария фон Вебер и Концерт за пиано и оркестър №1 в ми минор, опус 11 от Фредерик Шопен.


Първият клавирен концерт на великия представител на Виенската класическа школа Лудвиг ван Бетовен е завършен през 1796 г.-1797 г. и е изпълнен от самия Бетовен в Прага през следващата година. Въпреки че е публикуван първи, концертът всъщност е третият опус на композитора в този жанр – преди него са били създадени един останал неизвестен концерт в ми бемол мажор и Вторият концерт, който е публикуван по-късно /1801 г./ Творбата се ражда в първия творчески период на композитора, след преместването му във Виена през 1792 г., когато е повлиян от творчеството и личностите на другите безсмъртни представители на Виенската класика – Волфганг Амадеус Моцарт и Йозеф Хайдн. Първият му клавирен концерт е носител на зрялост, композиционно майсторство и индивидуалния почерк, изграждащ неповторимия Бетовенов стил. Музиката на концерта грабва с бликаща витална енергия, широко разгърната поетика и красиви динамични нюанси.
Второто клавирно произведение на концерта на 4 октомври, включено в програмата, е Концерт за фагот и оркестър във фа мажор, опус 75 от Карл Мария фон Вебер. Макар изцяло да е съвременник на Бетовен, Карл Мария фон Вебер въплъщава в творчеството си различна естетика и стил, в които липсват драматичната вътрешна кофликтност на Бетовеновата музика, но присъстват емоционална изтънченост и финес, които са забележими и в неговия Концерт за фагот. Зад успехите на Вебер очевидно стоят семейната традиция и семейното възпитание. Баща му – барон Франц Антон фон Вебер, е чичо на жената на Моцарт – Констанца, е бил цигулар и директор на пътуваща театрална трупа. Майка му е била много добра певица, а брат му – също отличен музикант, ученик на Йозеф Хайдн.
Последното знаменито произведение от световната клавирна класика, което ще прозвучи на Симфоничния концерт в четвъртък, е Концерт за пиано и оркестър № 1 в ми минор. който е написан от полския композитор Шопен през 1830 г., след Втория му концерт, композиран няколко месеца по-рано, но получава номера си поради по-ранно издание през 1833 г., докато Вторият концерт е отпечатан едва през 1836 г. Този концерт, носител на най-характерните черти на периода в културното и философско пространство – Романтизмът, заедно с Концерт № 2, е едно от двете произведения, които финалистите на Международния конкурс за пиано на името на големия композитор, трябва да избере да изпълни в конкурсната програма.
Симфоничният концерт в четвъртък е залата на Държавна опера – Бургас е покана за едно изискано преживяване с висока музикално-естетическа стойност. Не пропускайте вълнуваща среща отблизо с високото изкуство, аристократизма и универсалните послания на класическата музика! Очаквайте богатата октомврийска програма на Бургаската опера, която включва спектакли и концерти от различни жанрове: опера, мюзикъл, балет, детски спектакли: https://operabourgas.com/bg/programme.

Билети за Симфоничния концерт: на касата на Операта, каса „Часовника“, както и в мрежата на Grabo – https://grabo.bg/burgas/simfonichen-kontzert-0vfwt и Eventim – https://www.eventim.bg/bg/bileti/simfonichen-koncert-burgas-opera-1449830/performance.html.
За диригентския пулт застава проф. Деян Павлов. Той завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“  в София. След това Музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров“ в класовете на проф. Георги Робев (хорово дирижиране), проф. Васил Казанджиев (оркестрово дирижиране), проф. Борис Хинчев и проф. Иван Вульпе (оперно дирижиране). Участва в майсторските курсове на проф. Карл Остерайхер (1986, 1988), проф. Хайнц Рьогнер (1989, 1990) и Иля Мусин (1991). Дирижира концерти и спектакли на Русенската филхармония и опера (1988-1991), ръководи Симфоничния оркестър в Пазарджик (1992-1998), диригент е в Пловдивската опера (1996-1998) и на Оперно-филхармоничното дружество в Пловдив (от 1998), музикален директор е на фестивала „Зимни музикални вечери“ в Пазарджик (1992-1999). От 2001 до 2012 е диригент на Младежката филхармония „София“ към НМУ „Любомир Пипков“. Между 2005 – 2009 води студентските оркестри на НМА „Проф. Панчо Владигеров“, а през 2013 започва да преподава  „Оперно пеене с диригент“ към Вокалния факултет на Музикалната академия, където понастоящем е професор. Преподава и „Оперно – симфонично дирижиране“ към Теоретико-композиторския и диригентски факултет. През 2014 г. защитава научната степен „доктор“. В паралел с преподавателската си дейност е Главен диригент на Плевенската филхармония (2014–2021). Гастролирал в Гърция, Германия, Великобритания, Испания, Швейцария, Турция, Чехия,Канада, Румъния, Бахрейн. Регистрира записи за радио и телевизионни канали в България, Испания и Румъния. От 1995 година до сега дирижира с Bulgarian Symphony Orchestra-SIF 309 филмова и съвременна музика за международни продуцентски компании.  Записал е музика за над 500 филма, някои от тях отличени с награди „Сезар“ (2001, 2004), „Оскар“ (2009) и „Златна палма“ (2007). Води ежегодно майсторски класове по дирижиране. В репертоара си има произведения от всички стилове и жанрове. Деян Павлов е удостоен с грамота за „Върхови постижения в музикалната педагогика и  изкуство”  от НМУ „Любомир Пипков“ (2004), със  „Златно петолиние“ от Съюза на българските композитори за високи постижения в интерпретацията на творби от  български композитори и е  лауреат на „Златно перо“ за принос към българската култура от Класик ФМ радио (2005.

 
Кийоко Сакаи ще изпълни Концерт за пиано No1 от Лудвиг ван Бетовен.
Кийоко Сакаи е японска пианистка и бивш професор в Musashino Academia Musicae. Член е на комитета за наградата Леонид Кройцер.Завършила е Musashino Academia с бакалавърска степен (1972) и магистърска степен по музика (1974) с най-висока оценка.Тя се учи от и дължи много на почетния професор Айко Токугава. След завършване на магистърската си степен тя е удостоена с наградата „Леонид Кройцер“, първа награда в Musashino Academia. Продължава да специализира при Макс Егер, Едит Фишер и Кемал Гекич. Тя участва като победител в прослушването в Токио Бунка Кайкан, излъчено по NHK-FM, в зала Тока в Императорския дворец в Япония. Професионалното развитие на Сакай е насърчено от българските професори Юлия и Константин Ганеви. Активната й изява започва както в България, така и в Япония – с концертите за клавирно дуо с К. Ганев, Ж. Ганева. Неколкократно е гастролирала в София, Пловдив, Пазарджик и други градове, изнасяйки както солови, така и дуетни концерти. Участва и в Международния фестивал на камерната музика, Пловдив и Концерта на членовете на журито на 7-ия Международен конкурс „Музиката и Земята”, София с проф. Ганеви и проф. Сачико Кодама. Била е член на журито на 10-ия международен конкурс „Музиката и Земята”, София и на Международния клавирен конкурс „Концертеум”, Маратон. Била е лектор на летен международен семинар Сан Даниел дел Фуриули, Италия. Освен това, e провела майсторски клас в Консерваторията, Атина, остров Поло, Гърция. В Япония също е била член на журито на няколко места.


Етцуко Оказаки ще изпълни Концерт за пиано No1 от Фредерик Шопен.
Ецуко Оказаки е родена в Югавара, започва да свири на пиано на седемгодишна възраст и продължава в Музикалната гимназия, след което – в Музикалния факултет на Токийския университет по изкуствата при проф. Наотоши Фукуи и проф. Хитоши Кобаяши. След като се дипломира, тя учи пиано в Nordwestdeutsche Musikakademie Detmold при проф. Вилхелм Шнур и проф. Клаус Шилде и завършва катп най‐добрата в класа през 1977 г. Освен това, е учила камерна музика при проф. J. Michaels, H. Winschermann, P. Meisen и A. Navarra. След Детмолд учи при проф. Г. Георг Вашархей , проф. Ганев и проф. Ганева в Токио. Нейното сътрудничество за изпълнение е разширено извън и вътре в Япония. Участвала е в телевизионни и радио предавания, работи като солист, свиро в пианодуо, изпълнява концерти и камерна музика. Има издаден солов албум „Моцарт“, „Шопен“ и много други. Като солистка е участвала многократно в оркестъра на България солови и камерни концерти в Унгария и Германия. Тя е дългогодишен преподавател в Musashino Academia Musicae, с академично звание звание „професор“.
Скорошните изяви включват следните концерти: 3 сонати за кларинет на Макс Регер през 2021 г., 2 триа на Ф. Менделсон през 2022 г., Дуо рецитал през 2023 г., Трио концерт през 2024 г. През февруари 2024 г. в Осака тя е изпълнила Концерт за две пиана на Ф. Пуленк с Кийоко Сакай.
Кожи Оказаки ще изпълни Концерта за фагот от Карл Мария фон Вебер.


Коджи Оказаки е роден е в Хирошима през 1949 г. Коджи Оказаки започва да свири на фагот на шестнадесет години. След като завършва Musashino Academia Musicae през 1972 г., той печели позиция в Токийския симфоничен оркестър. Удостоен е с 2 -ра награда на 42-ия музикален конкурс на Япония ( NHK , Mainichi Classic) през 1973 г. През 1974 г. той влиза в Nordwestdeutsche Musikakademie Detmold в Германия като студентът на Deutscher Akademische Austauschen Dienst Fellowship . Учи фагот при проф.А. Хеннге и проф. Х. Юнг , камерна музика при Дж. Майкълс, Х. Виншерман, П. Майзен и T. Varga и завършва като най-добрия в класа през 1976 г. Неговото духово трио с Фумиаки Миямото ( Об.) и Масахару Ямамото (Кл.) спечели 2-ра награда в категория духово трио на 9-ия Международен конкурс за камерна музика в Колмар, Франция . След като завършва „ Konzertexamen “ през 1978 г., той се присъединява като главен фаготист в Симфоничния оркестър на NHK.
Неговото сътрудничество за изпълнение е разширено извън и вътре в Япония. Участва в телевизионни предавания, радио , работи като солист, изнася концерти и камерна музика. Получава 16-та и 22- ра награда Арима , издава самостоятелен албум „Бурлеска“ и др. Той е бивш главен фаготист на Симфоничния оркестър на NHK, бивш гост-професор в Токийския университет по изкуствата, бивш професор по M usashino и Academia Musicae и в момента е гост-професор по M usashino и Academia Musicae. Той също така е главен директор на Японското дружество по фагот. Преподава в Академията за музикален оркестър на Токийския колеж.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Verified by MonsterInsights