22.05.2024 | 9:16

Кинофестивалът във Венеция отличи филм за Франкенщайн като жена с Ема Стоун в главната роля

Венеция по време на фестивала, септември 2023 г., снимка: Ангел Радилов " Подиум"

Филм за дамски Франкенщайн с участието на Ема Стоун бе отличен от 80-ото издание на кинофестивала във Венеция, белязано от стачката в Холивуд и поканите към режисьори, попаднали във фокуса на движението #MeToo, съобщи АФП.

С „Клети създания“ гръцкият режисьор Йоргос Лантимос, редовен участник в кинофестивали, най-сетне се сдоби с корона.

Филмът е фантастичен и бароков, предимно в черно и бяло. На моменти груб, „Клети създания“ е едновременно забавление и послание за това как нормите тежат на жените. Американската звезда Ема Стоун, която е и продуцент на филма, играе невинно създание, което се учи на любов и секс. Тя не успя да присъства на Мострата заради стачката, която парализира Холивуд.

Филмът и Бела Бакстър, неговата главна героиня, „едно невероятно създание, нямаше да съществуват без Ема Стоун, друго невероятно създание“, заяви Йоргос Лантимос, докато получаваше наградата си.

В Италия, управлявана от крайната десница, журито с председател Деймиън Шазел („Ла-ла-ленд“), отправи и политическо послание, като присъди няколко награди на филми, осъждащи отношението на Европа към мигрантите.

Агнешка Холанд, водеща фигура в полското кино, получи специалната награда на журито за „Зелена граница“, който представя трагичната съдба на мигранти от Сирия, Афганистан и Африка, попаднали между Полша и Беларус през 2021 г., като пленници на дипломатическа игра, в която те нямат роля. 

С Голямата награда на журито бе отличен „Злото не съществува“ на Рюсуке Хамагучи (Япония).

Младият сенегалски актьор Сейду Сар спечели наградата „Марчело Мастрояни“ за дебют за ролята си на млад мигрант, който рискува живота си, прекосявайки Африка и Средиземно море, за да стигне до Италия, във филма „Аз, капитанът“ на Матео Гароне, който спечели „Сребърен лъв“ за най-добър режисьор. За най-добър сценарий бяха отличени Гийермо Калдерон и Пабло Лараин за „Графът“ (Чили) на Пабло Лараин.

Мострата отличи двама американци: 25-годишната Кейли Спейни за първата й голяма роля като съпругата на „краля на рокендрола“ Присила Пресли в биографичния филм на София Копола „Присила“ и Питър Сарсгард, за ролята му на мъж, страдащ от деменция във филма на Мишел Франко „Спомен“ с участието и на Джесика Частейн.
За разлика от много звезди, участващи в големи студийни филми, които не дойдоха на фестивала във Венеция заради стачката в Холивуд, Спейни и Сарсгард излязоха на сцената, за да получат своите трофеи.

Питър Сарсгард се възползва от възможността да изрази подкрепата си за стачката и говори за изкуствения интелект, който сценаристите и актьорите призовават да бъде регулиран. „Ако изгубим тази битка, нашата индустрия ще бъде само първата от многото, които ще паднат“, прогнозира той и добави, че „медицината или воденето на война може на свой ред да бъдат поверени на изкуствения интелект, който „проправя пътя за жестокости“.

Венецианската мостра беше първият международен фестивал, който беше силно засегнат от историческия сблъсък на актьорите и сценаристите със студиата, въпреки че на него присъстваха няколко звезди като Адам Драйвър, Мадс Микелсен и Джесика Частейн, като всеки от тях се погрижи да окаже подкрепа на стачкуващите.

Профсъюзите не бяха единствените, които искаха гласовете им да се чуят във Венеция. Феминистките движения също изразиха мнението си срещу решението на най-стария кинофестивал в света да покани артисти, уличавани и съдени за насилие над жени. Люк Бесон, срещу когото имаше обвинения в сексуално посегателство, отхвърлени от френското правосъдие, е в конкурсната програма с филма си „Догмен“. Уди Алън, който бе изолиран от американската филмова индустрия, представи във Венеция 50-ия си филм „Късмет“ извън конкурсната програма. Роман Полански, който вече 40 години се укрива от американското правосъдие след присъда за противозаконни сексуални отношения с малолетна, бе представен извън конкурсната програма с филма си „Дворецът“, посрещнат хладно.

Директорът на Венецианската мостра Алберто Барбера обясни решението да покани тримата режисьори с аргумента, че трябва да се прави разлика между човека и артиста.

Източник: БТА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Verified by MonsterInsights