ПАВЕЛ БАЛЕВ: В ОПЕРАТА НАЙ-ВАЖНИ СА ПЕВЦИТЕ
С предчувствие за насладата, която ни предстои, очаквамепремиерата във Варна на „Tutto Verdi“ – първият оперен албум на брилянтния баритон Кирил Манолов, записан със Симфоничния оркестър на БНР, под диригентството на един от най-значимите съвременни диригенти Павел Балев. Един троен български знак за високо изпълнителско изкуство, към който на 24 февруари 2024 г. ще добави своята интерпретация и Симфоничният оркестър на Държавна опера Варна, за който е привилегия маестро Балев да бъде негов постоянен гост диригент.
Уважаеми маестро Балев, съдейки по концептуалния подход към всяко Ваше събитие, предполагам, че зад предложеното от Вас заглавие на албума „Tutto Verdi“ се крие много по-голяма аргументация от красноречивия и лесно разпознаваем подтекст за всеобхватното творчество на Верди. Разкажете за драматургията на албума и доколко тя определя драматургията на концерта?
Концепцията на концерта възпроизвежда само отчасти драматургията на албума. Държахме на всяка цена да не правим повторение на премиерата от София. Концертът във Варна ще бъде със собствен облик – оркестровите пиеси ще са други, отчасти ариите също, ще присъства и една цялостна музикална картина от оперно заглавие, което ще създаде основното различие от софийския концерт. Варна може и заслужава да бъде по-различна. Какви приоритети следвахте при подбора на ариите от богатия репертоар на Кирил Манолов за „Tutto Verdi“ – бравурни или любими, често или рядко изпълнявани, виртуозни или екзотични?
Моето влияние върху избора на ариите беше много ограничено, но Кирил Манолов и аз мислим доста еднакво – искахме да създадем един калейдоскоп от Вердиеви герои, в които да бъдат представени максимално различните предизвикателства за изграждането на контрастни и силни образи. По този начин могат да бъдат проявени всички качества на солиста. Този албум е визитната картичка на Кирил Манолов, с него той може да се представя навсякъде по света.
Вие се ползвате със статута на диригент, когото предпочитат елитни певци и музиканти от ранга на Красимира Стоянова, която участва в софийската премиера на албума, а неведнъж и във Варна имахме щастието да я аплодираме, заедно с Вас. Да добавим тук оперните певци Диана Дамрау, Никола Тесте, Томас Хемпсън, пианиста Людмил Ангелов, режисьорката Вера Немирова, цигуларката Албена Данаилова… Няма да изброяваме всички, но задължително ще споменем Кирил Манолов – единственият солист във Вашата грандиозна прощална гала със Симфоничния оркестър на Баден Баден през 2022 г., събрала почти 15 000 зрители. Въпросът ми, след тази дълга, но необходима интродукция, е какво цените у Кирил Манолов?
У Кирил ценя изключително неговата музикална, артистична, човешка и духовна щедрост. Обичам цвета и изразителността на гласа му, неговия вкус, неговата честност и автентичност. Горд съм да бъда негов колега, съмишленик и приятел.
Какво обединява, привлича и задържа личности от световната сцена в аристократичния творчески кръг на Павел Балев?
Трябва да попитате тях, аз се старая да върша работата си така, както това се очаква от един професионален диригент. Обичам да акомпанирам (това не е никак лесно) и много ценя работата с оперни гласове.
В еднопредишно интервю изтъкнахте, че човешкия глас, като най-финият, създаден някога инструмент, определя първостепенната значимост на певеца в оперния спектакъл. В златните времена на операта се композират творби за прочути изпълнители, днес имената на големите певци продължават да упражняват своята привлекателна сила върху аудиторията, макар че фокусът вече не е само върху тях. Как тълкувате Вие съотношението в съвременен контекст между постановъчния екип – диригент, режисьор и т.н. от една страна и певците от друга?
В операта най-важни са певците. Това за съжаление се игнорира прекалено често от диригенти и режисьори. Вместо да помагат и напътстват солистите в изграждането на образите на героите, поради артистична алчност и капризна суета, смятайки се за по-важни, диригенти и режисьори често пречат на солистите да проявят максимално качествата си на сцената… Едноличната и натрапчива хегемония у диригенти и режисьори, преливаща в демонстрацията на нови идеи, а всъщност оригиналничене и интерпретационна фалшивост (знак за творческо безсилие) карат певците да се чувстват неоценени и ощетени – това ги прави често и раними. Нека не забравяме, че гласът е огледалото на човека. Гласът предава емоционалния заряд към публиката – не декорът, костюмът, осветлението и грима, режисурата или звука от оркестрината. Човешкият глас влияе най-непосредствено и най-силно на слушателите, той е, който привлича публиката в операта. Как се отнасяте към работата си с Варненската опера, доколкото творческият Ви път е свързан с различни театри в няколко държави?
Щастлив съм с работата си във Варна. Ръководството, в лицето на г-жа Даниела Димова, ми гласува доверие и ми предложи дългосрочно сътрудничество. Благодарен съм за всичко, което правим заедно с Варненския оркестър и с Варненската опера. Ценя артистичния състав, оперния хор, всички, с които общувам. Ценим взаимно нашето партньорство, изградихме приятелства, какво по-хубаво от това!
Ще давам всичко от себе си, за да допринасям за развитието на Варненската опера. Ние трябва да се стараем да догонваме наложените в Европа стандарти за качество и професионализъм. Това е нашия общ път.
Интервю на ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА
„TUTTO VERDI“
Кирил Манолов с дебютния си албум във Варна
Премиера – 24 февруари, 19.00, Държавна опера Варна
Диригент Павел Балев
Солист Кирил Манлов
Участват:
Бойка Василева – мецосопран
Артьом Арутюнов – тенор
Свилен Николов – баритон
Гео Чобанов – бас
Оркестър и хор на Държавна опера Варна