17.09.2024 | 1:16

Симфо-метъл легендите „Tериън“ в София – сега или никога

Симфо-метъл легендите „Tериън“ добавиха и София в предстоящото си турне Leviathan Tour 2024 в подкрепа на трилогията „Leviathan“. Датата е 6 февруари, а мястото – клуб Joy Station

След като обиколката им през 2022 г. се наложи да бъде отменена, а с това и концертът им в България, шведите решиха да компенсират родните фенове и обявиха шоуто у нас буквално в последния момент. Това е първото им европейско турне от 2018-а насам и по техни думи след него ще прекратят с изявите на нашия континент. Много вероятно това да е последното шоу във всеки един от градовете, които ще посетят. Тоест – съвсем не е за изпускане тоя последен влак от дискографията на ветераните.

Териън – „звяр“ на старогръцки, името най-често обозначава южното съзвездие Вълк, едно от 48-те съзвездия, описани в древността от Птолемей, и сред 88-те съвременни, използвани от Международния астрономически съюз. Сonstellation Lupus. Шведите продължават своето наследство с последната част от „Leviathan“. Албумът „Leviathan III“се появи на бял свят чрез Napalm Records. С него групата се отправи на многостранно и съчетаващо стилове музикално пътешествие, формирано от фундаменталната линия на своите предшественици „Leviathan“ и „Leviathan II“. Но и не само. 

С близо 40 години история, многолюдната дружина, начело с мултиинстументалиста Кристофър Йонсон, е от първите, които още през 90-те започват да комбинират метъл със симфонични и оркестрални елементи и се смятат за едни от основателите на симфоничния метъл днес. Това е формация, чието име винаги трябва да се изписва с много удивителни накрая, и чиято кариера представлява отделен ключов раздел в христоматията на съвременната метъл сцена. Започнали с корени в дет метъла през далечната 1987-а, те претърпяват плавна и впечатляваща еволюция през годините, като с времето създават своя, неповторена от никого, еманация на най-хубавото от класическия хеви, готик метъла и грандиозния симфоничен метъл. Върху или под изключтелно подходящ словесен пейзаж. За разлика от други банди, при които оперните влияния, хоровете и оркестрациите служат главно за евтина ефектна притурка, която комерсиализира стила им, при „Териън“ тези елементи само засилиха театрално-мистичната атмосфера, подчертаха оригиналните класическите влияния. В крайна сметка те се развиха толкова мощно и мащабно, че в момента проектът дори не може да се нарече „група“ в общоприетия смисъл на думата. Днес шведите работят в своя собствена лига с размах и професионализъм, които освен в студийните албуми, най-ярко личат в живите им представления. Освен хор и пев(и)ци, през последните години те неизменно включват пред публика и класически музиканти, солисти или цели симфонични оркестри.

С 24 албума в бурната си история, „Териън“ идват в България в разцвета на творческата си дейност, за да представят нов студиен диск на един от най-желаните концерти в топ списъка на всеки метълфен. Не знам дали за 35 години шведите са се научили да превръщат зайчето в букет цветя, но магьосническата им отвара от звуци не загуби сила и в сурово състояние. Освен това имат свойството да поразяват от разстояние. Остава само да изречете вярното заклинание. И готово – вече сте там, в страшния им, но много, много привлекателен свят. 

Двойна симфо-метъл атака. Концертът ще бъде открит от групата на талантливата Цена Коев (Tsena Koev). Тя е наточила в репертоара песни от нейния първи албум „Emotions In A Jar“, както и парчета от все още неиздадения „Storm In Human Form“, който официално ще излезе тази година. Аплодирахме я миналото лято и в Бургас, и в София, с проекта Storm In Human Form, събрал рок величия, които никога не са излизали на сцена заедно, за да представи на феновете на тежкия рок и симфоничната метъл музика изключително по рода си събитие. Овациите обраха Матс Левен – прочут не само от „Териън“, а и от „Кендълмас“ и продукции на китарния гранд Ингве Малмстийн; бургаският зет и любимец на родната публика Джеф Скот Сото и Сноуи Шоу – бленда освен за „Териън“, датските легенди „Мърсифул Фейт“, „Кинг Даймънд“ и „Димо Боргър“, щамповал екстремната сцена още с водевилния си проект „Нотр-Дам“. Цена придоби популярност като открояващ се глас във „Вивалди Метъл Проджект“ на италианския пианист, продуцент и композитор Джузепе Йампиери със сценичен псевдоним Маестро Мистерия. Метъл феновете го познават като сесиен музикант в солови албуми на Брус Дикинсън от „Айрън Мейдън“, Роб Рок от „Импелитъри“ и много други. Но голямото му приключение започна след това, а в него участва и Коев. 

Познавам я Цена още преди да придобие тази фамилия – момиче, което – по-известно по света само като Крис, отлепя мазилка от тавана на Доходното здание в Русе с групата си „Дорсет Нага“ (което май означаваше най-лютивия вид чушки, ама не помня вече на какъв език). Внесохме си я от Чужденеция през лятото, под ръка с Матс Левен за дуета „Miserere“. Той се задържа в класацията на „Зи-Рок“ 20 седмици и стигна до 4-то място. Уводният наратив е рецитиран от Сноуи Шоу. Автор на музиката, текста, аранжимента и клавишните партии е Живко Коев. В очакване на втория, а верояно и последния концерт на „Териън“ у нас.

Според брадатото клише, сега или никога. Брадатото обаче сега отново е модерно. А сега е утре вечер. Да приветстваме съвременното съзвездие.

Източник: БНР

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Verified by MonsterInsights