Излиза “нова“ песен на Beatles с помощта на изкуствен интелект
Когато The Beatles се разпадат преди 50 години, легендарната група оставя почитателите си жадни за музиката ѝ. Но с помощта на изкуствения интелект тази жажда вече е отчасти утолена, предадава чуждестранната преса.
„Събирайки“ отново четиримата музиканти чрез преработка на последните творби на Пол Маккартни с младежкия му глас, тези записи показват най-новите технологични възможности, но и повдигат поредица от етични и правни въпроси.
„Последният запис на Beatles“ излиза с помощта на изкуствен интелект. За това разказа сър Пол Маккартни в предаване на BBC Radio 4. Той заяви, че технологията е била използвана, за да „извлече“ гласа на Джон Ленън от старо демо, така че да може да завърши песента.
„Току-що я завършихме и тя ще бъде издадена тази година“, обясни той. Сър Пол не назова името на песента, но вероятно става дума за композиция на Ленън от 1978 г., наречена Now And Then.
Тя вече е била разглеждана като възможна „песен за събиране“ на „Beatles“ през 1995 г., когато те съставяха своята поредица „Антология“, обхващаща цялата им кариера.
Сър Пол е получил демото година по-рано от вдовицата на Ленън, Йоко Оно. Тя е една от няколкото песни на касета с надпис „For Paul“, която Ленън е направил малко преди смъртта си през 1980 г.
Ленън пише „Now And Then“ по време на „пенсионирането си“, когато няма звукозаписен договор и е зает с отглеждането на сина си Шон.
Изчистени от продуцента Джеф Лин, две от тези песни – Free As A Bird и Real Love – са завършени и издадени през 1995 и 96 г., като това е първият „нов“ материал на Beatles от 25 години насам.
Групата се опитва да запише и Now And Then – извинителна любовна песен, която е доста типична за по-късната кариера на Ленън, но не я завършва.
„Беше един ден, един следобед, наистина, в който си поиграхме с нея“, спомня си Лин. „Песента имаше припев, но в нея почти напълно липсваха стихове. Направихме бекграунд – груб вариант, който наистина не довършихме“.
По-късно сър Пол твърди, че Джордж Харисън е обявил песента за „боклук“ и е отказал да работи по нея. „Тя нямаше много добро заглавие, нуждаеше се от малко преработка, но имаше красив куплет и го пееше Джон“, казва той пред Q Magazine. Твърди се, че е имало и технически проблеми с оригиналния запис, при който е имало постоянно „бръмчене“ от апартамента на Ленън.
През 2009 г. нова версия на демозаписа, без фоновия шум, е издадена на диск. Феновете спекулират, че този запис може да не е бил наличен през 1995 г., като предполагат, че е бил откраднат от апартамента му, заедно с други лични вещи, след смъртта му. През изминалите години сър Пол неведнъж е говорил за желанието си да завърши песента.
„Тази песен все още се пази“, казва той през 2012 г. в документален филм на BBC Four за Джеф Лин, като заявява, че иска да я завърши. Изглежда, че технологиите вече са дали на музиканта възможност да постигне тази цел.
Повратната точка настъпва с документалния филм „Get Back“ на Питър Джаксън, където монтажистът на диалози Емил де ла Рей обучава компютри да разпознават гласовете на „Beatles“ и да ги отделят от фоновите шумове и дори от собствените им инструменти, за да създадат „чист“ звук.
Същият процес позволи на сър Пол да „направи дует“ с Ленън по време на неотдавнашното му турне, а миналата година бяха създадени нови миксове със звук на албума Revolver на Beatles.
Пред Radio 4 Пол уточнява: „Имахме гласа на Джон и пиано и двете можеха да се разделят с помощта на изкуствен интелект. Те казват на машината: „Това е гласът. Това е китара. Изгуби китарата“.
„Така че, когато дойдохме да направим това, което ще бъде последният запис на Бийтълс, това беше демо, което Джон имаше. Успяхме да вземем гласа на Джон и да го изчистим чрез този ИИ.“
Въпреки това музикантът признава, че други приложения на изкуствения интелект му дават повод за безпокойство.
„Плача! Толкова е красиво“, написа слушател в YouTube под видео на генерирана с изкуствен интелект версия на сингъла на Маккартни „New“ (2013).
Гласът му е подмладен, а част от парчето се изпълнява от покойния Джон Ленън. Прави впечатление и версия на „Grow Old With Me“, една от последните песни, написана от Джон Ленън и издадена след покушението срещу него. Тя е пресъздадена от ентусиаст в областта на изкуствения интелект, който се представя като „Dae Lims“.
С подобрено качество на звука и бек вокали, които напомнят за апогея на групата от Ливърпул, най-емоционалният момент от песента е, когато в нея се включва и Пол Маккартни.
„Полудявам, като чуя това. Плача“, казва Стив Онотера, известен като SamuraiGuitarist онлайн във видео в платформата. Той добавя, че когато Beatles се разделят, почитателите им са лишени от хепиенд. „Затова е много вълнуващо да ги видим, събрани изкуствено, но убедително, благодарение на изкуствения интелект“, каза той.
Според Марк Остроу, адвокат по защита на авторските права, генерираната от изкуствен интелект музика е „сива зона“. И музикантите, и звукозаписните компании имат право да търсят защита на правата си, пише БТА. Създателите на съдържание обаче твърдят, че изкуственият интелект се опира на правното определение за „справедлива употреба“, нещо като изключение.
Източник: offnews.bg